grundlaeggende-yogastillinger

Der er mange yogastillinger, som folk kan begynde at lære, når de bliver introduceret til denne stærke og oldgamle kunstform. Vi vil give dig nogle af de bedste stillinger, som du kan lære til at starte med. Du vil opleve, at du opnår gode resultater indenfor for uger, hvis du implementerer disse øvelser.

Husk på at disse øvelser er de mest basale øvelser, du kan lave, men de er meget effektive for begyndere. Husk også at strække din krop ud og varm op, før du begynder at bevæge dig på måder, der kræver en hvis smidighed.

Katten, også kendt som ”Marjaryasana”

Denne stærke stilling kan du udføre for at opvarme dine rygmuskler. Den vil også sikre, at din krop er klar til andre positioner, som er mere avancerede. Bare læg dine hænder og dine knæ på gulvet, og hold din ryg og din rygrad på linje.

Træk herefter vejret langsomt. Når du puster ud, bør du bøje din ryg, og din hage bør du lægge så tæt op ad dit bryst, som du kan. Næste gang du trækker vejret ind, svej da i ryggen, mens du slapper så meget af i mavemusklerne som muligt.

I korte træk: Du ligger på alle fire. Krum ryggen på en udånding. Svej i ryggen på en indånding.

Bjerget, også kendt som ”Tadasana”

Denne øvelse er verdenskendt, som den første øvelse, der læres til folk, som starter med at dyrke yoga. For enhver person, der gerne vil have et godt fundament i yoga, vil øvelsen være en del af det fundament.

Du starter med at stå med armene ned langs siden og dine fødder tæt samlet, og så hele dine fodsåler berører underlaget. Stræk herefter dine arme højt over hovedet uden at miste din kropsholdning.

Se hvordan du udfører Tadasana her.

Den nedadkiggende hund, også kendt som ”Adho Mukha Svanasana”

Dette er en rigtig god stilling, fordi den arbejder med kroppens core muskler, og vil give dig mere styrke og energi på lang sigt. Det bedste ved denne øvelse er, at den giver en ideel kombination af balance og styrke for din krop.

Dine hænder og dine knæ bør være placeret på underlaget. Derefter hæver du dine knæ og stikker din bagdel op i vejret, indtil dine ben er helt udstrakte. Samtidig strækker du dine arme over hovedet. Til sidst står du i et slags omvendt V. Hold denne position så længe som muligt, mens du trækker vejret.

Kriger 1, også kendt som ”Virabhadrasana 1”

Denne stilling er fantastisk, hvis du gerne vil styrke dine ben, og øvelsen giver dig muligheden for at styrke dine arme og din core også. Du kan begynde denne stilling ved at udføre Bjerget. Sæt så den ene fod mindst 1 meter bag den anden. Du kan også bevæge den anden fod fremad. Hæv derefter langsomt armene over hovedet og skyd brystet så langt frem, som du kan.

Liget, også kendt som ”Shavasana”

Navnet på denne stilling er ret grimt og ubehageligt at høre. Til gengæld er lig-stillingen en fantastisk fredfyldt og stærk stilling, pga. de meditative egenskaber, den besidder. Det eneste du skal gør er at lægge dig på ryggen og lade dine fødder falde naturligt ud til siderne, mens dine arme ligger afslappet langs din krop.

Denne stilling er i sandhed ideel for enhver from for meditation eller afslapning, og du vil finde stillingen ekstremt god, hvis du føler dig stresset. Stillingen bruges ofte som den allersidste i yoga rutiner.

Konklusion

Hvis du praktiserer disse stillinger, vil du muligvis opleve resultater, som du aldrig kunne have forestillet dig. Disse resultater vil være ideelle for din sundhed både mentalt og fysisk. Glem ikke at de stillinger, som virker som de allermest basale og nemme nogle gange kan være ekstremt svære at håndtere. Prøv at udføre disse øvelser, og så vil du opleve, at yoga ikke altid er så nemt.

Husk at yoga kræver, at du er konsekvent, hvis du gerne vil se resultater. Hvis du ikke dyrker yoga mindst 2 gange om ugen, vil der gå lang tid før du kan mærke en forskel. Hvis du derimod er konsekvent, vil du indenfor få uger føle dig mere energisk og fleksibel. Efter få måneder vil resultaterne på dit generelle helbred og din core styrke være meget tydelige.

Endnu et vigtigt og godt aspekt ved yoga er, at det tillader dig at meditere. Dette er en af hovedårsagerne til, at så mange mennesker overalt i verden dyrker yoga. Hvis du er i stand til at meditere, vil det hjælpe dig med at håndtere de fleste ting i livet på en langt bedre måde. Det er derfor vi anbefaler yoga til enhver, der trænger til at komme af med stress og irritation, samtidig med de lærer at arbejde med deres indre styrke og overvinde problemer.

Læs mere om både de fysiske og psykiske fordelene ved yoga her.