soevnmangel-laer-at-sove-bedre

Du er SÅ træt, og det eneste du ønsker er en god nats søvn. Men hvad er det der stopper dig? De fleste voksne mennesker har brug for 7-9 timers søvn, men søvnløshed er faktisk en normal ting blandt os danskere. Dog er det de færreste af os, der ved, hvad vi skal gøre ved det.

I denne artikel vil vi give dig nogle svar på, hvad der forsager søvnløshed, og hvordan du kan overkomme det.

Læs mere om hvordan søvnmangel påvirker din sundhed.

Sluk for skærmene!

Vores kroppe er meget sensitive overfor for det blå lys, som de fleste skærme udsender (computer, fjernsyn, tablet, mobil osv.). Det som der sker er, at vores kroppe simpelthen tror, at det er dag, og så mindskes kroppens melatonin-niveau. Det gør det sværere at falde i søvn.

Vi anbefaler, at du slukker for alle skærme mindst 1 time før du lægger dig til at sove. Som minimum, bør du skrue meget ned for lyset på din skærm om aftenen.

Trick: Download det program, der hedder f.lux til din computer. Denne app justerer farven på din skærm, så den passer til hvad tid, det er på døgnet. Lyset er altså varmere om aftenen, og det hjælper dig til at sove bedre.

Undgå at spise før sengetid

Vi ved godt du er sulten, men helt ærligt.. Lad være med at spise noget 1-2 timer før sengetid. Når du spiser sætter du dit fordøjelsessystem i gang, og så bliver det sværere for kroppen at slappe af.

Det siger næsten sig selv, at specielt sodavand, slik, koffein og alkohol er kæmpe no-gos før sengetid. Det anbefales faktisk at undgå koffein hele 6 timer før du går i seng. Det samme gælder for cigaretter, da nikotinen også er stimulerende.

Find en god rytme

Ofte er det at gå for sent i seng en vane, som man opbygger. Du kan også gøre det til en vane at gå i seng i bedre tid. Det tager nogle nætter for kroppen at vænne sig til et nyt mønster, men det er det hele værd på den lange bane.

Kroppen er helt naturligt programmeret til at blive træt, når det bliver mørkt udenfor. Derfor er det helt naturligt for os mennesker, at vi er mere friske om dagen. Vi reagerer simpelthen på lyset.

Trick: Fordi vi er så lys-sensitive, kan det være en god idé at investere i nogle gode mørklægningsgardiner og slukke for alt lyset i soveværelset, når det er sengetid. En sovemaske er også en god (og billigere) løsning!

Hav en aktiv dag

Regelmæssig motion er en fantastisk måde at forbedre din søvn på. Flere undersøgelser har vist, at folk der træner eller dyrker motion sover bedre. Lad dog være med at dyrke motion tæt på sengetid, det kan faktisk gøre det sværere at sove, da din krop vil være tændt.

Motion om morgenen er til gengæld en god måde at vække din krop på, hvis dit skema tillader det.

Fordele ved at få nok søvn

Lige en lille motivator her til sidst i artiklen. Når du får din søvn øges din forbrænding af fedt. Folk der sover 5 timer om natten har 73% større chance for at blive fede end dem, der sover 7-9 timer.

Din hjerne bliver langt skarpere. Når du sover genafspiller din hjerne de begivenheder, der har været i din dag. Hvis denne fase afbrydes vil din hukommelse påvirkes negativt. Derfor hjælper søvn dig med at lære nye færdigheder. Et forsøg på mus har vist, at én times træning efterfulgt af søvn giver en bedre indlæring end 3 timers træning med søvnunderskud.

Du har det bedre! Helt generelt, så har du det bare bedre i kroppen og i hovedet. Du vil opleve, at du er gladere og at du måske ikke har brug for kaffe kl. 6.30 om morgenen. Dét er dejligt!

Vi håber denne artikel vil hjælpe dig med at få en bedre nats søvn. Sov godt!