sundhed-udregn-5

Er du ved at forberede dig på at kick-starte din rejse ind i fitness, styrketræning, yoga, løb eller hvad det nu måtte være? Har du oplevet at være super motiveret de første par træninger, men derefter er lysten forsvundet?

Hvis der er en lille stemme bagerst i dig hoved, der får dig til at tvivle på dig selv, så frygt ikke. Alle disse ting er helt normale. Tvivlen kan ofte opstå, fordi du ikke har nogen erfaring med det, du skal til at i gang med, og du er måske bekymret for, om der er for meget du ikke ved.

Her er nogle gode råd, som vil gøre det lettere for dig at komme i gang med at træne.

Hvad er dine grunde til at træne?

Tag et stykke papir og skriv alle gode grunde til at at træne ned. Disse grunde er individuelle for alle, og der er ikke noget rigtigt og forkert svar.

Vi har alle hørt en masse grunde til at begynde at træne. Vægttab, udholdenhed, et længere liv osv. Men hvad er den egentlige grund til du vil til at træne?

Vil træning hjælpe dig til at have mere selvtillid? Er det fordi du vil få mere energi? Vil du gerne kunne fokusere mere på dit arbejde? Eller er det fordi du vil være mere aktiv med dine børn eller børnebørn?

Grundene kan være alt mellem himmel og jord. Det vigtigste er, at du finder en eller flere personlige grunde, som kan motivere dig. Det handler ikke om at imponere andre eller se godt ud til sommer. Disse grunde holder simpelthen ikke vand.

Der vil være dage, hvor du bare ikke har lyst til at træne

Alle har dage, hvor motivationen ikke er der. Det er måske ikke det, du har lyst til at høre, men virkeligheden er den, at selv de mest veltrænede personer har dage, hvor de bare ikke gider.

Det er helt okay, og det er noget du er nød til at acceptere. Du kan ikke forvente at motivation vil bære dig hele vejen gennem dit træningsliv. En off-dag er den slags dag, hvor det er vigtigt bare at gøre et eller andet. Hvis du plejer at løbe 40 minutter, så løb i stedet 20. Hvis du plejer at tage ned i træningscenteret, så lav nogle øvelser derhjemme i stedet. Bare stol på, at hvis du sætter den ene fod foran den anden, vil resultaterne vise sig på sigt.

Sæt et mål med din træning

Tidligere snakkede vi om dine grunde til at træne. Grunden til du træner og dit overordnede mål kan egentlig ses lidt som det samme. Nu er det dog tid til at finde nogle mere specifikke ting, du gerne vil opnå.

Ved at sætte et mål, giver du dig selv noget at stræbe efter, i stedet for at famle i blinde. Ved at sætte et mål, kan du bedre tage kontrol over din træning, og du vil kunne måle hvor godt det går med træningen.

Se på det sådan her:

Hvis din grund til at træne er, at du gerne vil have mere selvtillid. Vil det så hjælpe dig til at have mere selvtillid, hvis du går fra at kunne 20 armbøjninger uden pause, til at kunne tage 50 armbøjninger uden pause? Svaret er sandsynligvis ja.

Sørg for at dit mål er specifikt, målbart og opnåeligt. Sæt derudover en dato, hvor du vil have indfriet dit mål. Når du infrier et mål, så sæt et nyt.

Træning bliver lettere med tiden

Al begyndelse er svær. Hvis det var let, ville vi allesammen være i fantastisk form året rundt. Heldigvis bliver det lettere og lettere, efterhånden som du gør træning til en fast vane i dit liv.

Når du kommer i gennem den svære periode i starten, er der meget stor chance for, at du bliver ved i lang tid med at træne. Og husk nu, at det er sjovt at træne! Det er dejligt at være i form. Det er dejligt at føle, at man kan.

Har du virkelig brug for mere inspiration? Der er masser af mennesker, der har gjort det allerede, og nu er det din tur.