no sleep

Der er millioner af mennesker overalt i verden, som lider af alle mulige slags søvnforstyrrelser. Langt de fleste er ikke bevidste om de mange problemer, som de kan begynde at opleve pga. søvnmangel.

I denne artikel vil vi give dig nogle vigtige detaljer om de mange negative følger søvnmangel kan medføre.

Søvnmangel er dårligt for dit hjerte

Ja, søvnunderskud kan have nogle seriøse langtidsvirkninger for dit hjerte, fordi cirkulationen af dit blod og dit generelle blodtryk vil blive væsentligt påvirket af søvnmangel.

Flere nylige studier har også vist, at søvnunderskud også har negative indvirkning på hjertet på kort sigt.

Søvnmangel gør det sværere at tabe sig

Et af de største problemer med søvnunderskud er, at du vil få seriøse problemer med dit stofskifte. Det vil have direkte indflydelse på hvor meget fedt der lagres i din krop, og hvor meget fedt du vil være i stand til at forbrænde.

Du vil opleve, at de fleste mennesker med vægtproblemer også ofte lider at let søvnløshed, eller måske endda alvorlig søvnløshed i nogle tilfælde.

Søvnløshed kan føre til sukkersyge

Det debatteres stadig, om søvnmangel er en afgørende faktor når det kommer til at udvikle diabetes. Der er en nedsat glukose-tolerance og et højt antal patienter med diabetes, som også lider af søvnløshed.

Søvnløshed kan føre til depression

Der er mange studier, som antyder, at søvnmangel kan føre til seriøse problemer med dit mentale helbred. Iblandt disse problemer findes depression.

Det er veldokumenteret, at et af de første symptomer som folk, der lider af søvnmangel oplever, er depression.

At være deprimeret er bestemt en meget bebyrdende at opleve, og den bedste måde at være sikker på at undgå depression, er ved at holde din krop sund og rask. Dit mentale og fysiske helbred spiller en kæmpe rolle i kampen mod depression.

Læs her hvilken effekt alkohol har på dit fysiske og mentale helbred.

Hvor meget bør du sove for at undgå disse problemer?

Det er bevist, at 7 timers søvn uden afbrydelser er mere end nok for den gennemsnitlige person. Det er dog sådan, at de fleste af os vågner en eller flere gange gennem en nat. Den bedste måde at udligne dette underskud er at sove 8 timer, hvilket du nok har hørt anbefalet før.

Når det kommer til søvn, vil den optimale tid være forskellig fra person til person. Derfor er det vigtigt at du mærker efter, og finder ud af hvad der virker bedst for dig. Med 7 timer vil du sandsynligvis være i stand til at undgå de fleste negative konsekvenser.

Tips til at sove mere om natten

Der er flere vigtige ting, som du bør have i tankerne, hvis du vil sove og slappe af på bedst mulig vis hver eneste nat.

Her er nogle vigtige tips, som kan hjælpe dig på kort og lang sigt.

  • Vær fysisk aktiv gennem hele ugen
  • Spis sundt
  • Undgå koffein
  • Hold din sukkerindtagelse relativt lav
  • Undgå blå lys 1 time før din søvn (lys fra telefon, computer etc.)

Disse råd er alle gode måder at få mere og bedre søvn om natten. Undgå også at spise kort før sengetid, da det vil være sværere at falde i søvn, fordi din krop er i gang med at fordøje maden.

Hør mere om at bryde søvnløshedens onde cirkel her.

Konklusion

Det allervigtigste du kan gøre er, at skille dig af med en vane du måske har, hvor du går sent i seng og står tidligt op. Du bør lære at holde ordentligt styr på din tid, hvis du vil have en krop, der fungerer ordentligt.

Intet er vigtigere end vores helbred, og det er en den mest væsentlige grund til, at et godt søvnmønster er ekstremt vigtigt i det lange løb. Vi bør sikre os, at alle vores vaner hjælper os til at have en sundere og stærkere krop.