Kvinders fedtprocent - Udregner din fedtprosent

Hvordan udregner du din fedtprocent som kvinde?

At kende sin fedtprocent er uhyre vigtigt, hvis du eksempelvis gerne vil tabe dig eller komme i god form. Med kendskab til din fedtprocent, kan du hele tiden holde øje med, hvor langt du er i dit forløb samt hvor meget du har udviklet dig. Elite sportsudøvere har en meget lav fedtprocent grundes lange og hyppige træningspas. Derfor har de også et indgående kendskab til deres fedtprocent.

I dette indlæg vil du lære, hvordan du som kvinde måler din fedtprocent. Hvis du vil tabe dig på en effektiv og sund måde, så er det bestemt værd at holde et skarpt øje på din fedtprocent. Hvis ikke du taber dit fedt, så vil du ikke se nævneværdige resultater på badevægten. Læs dette indlæg og lær, hvordan du skal måle din fedtprocent – det er lettere end du tror.

Find din fedtprocent

Alder:
Triceps (mm):
Talje (mm):
Lår (mm):

Sådan udregner du din fedtprocent, hvis du er kvinde:

Inden du kan måle din fedtprocent, skal du have målt din krops tæthed. Dette gøres ved hjælp af Jackson-Pollocks ligning. Følg godt med nu, for det kan godt blive lidt kompliceret.

Krops tæthed på en kvinde = 1.0994921 - (0.0009929 x summen af ​​triceps, talje og lår) + (0,0000023 x kvadratroden af summen af ​​triceps, talje og lår) - (0,0001392 x din alder) .

Når du har din kropstæthed på plads, er det nu blevet tid til at regne din fedtprocent ud. Dette gøres ved hjælp af en meget lettere og mere ukompliceret formel. Se den herunder:

Din fedtprocent som kvinde = ((4,95/kropstæthed) – 4,5) x 100

Når du har indsat dine date i ovenstående formel, så har du faktisk regnet din fedtprocent ud. Det anbefales at måle sin fedtprocent flere gange i løbet af en vægttabsproces – på den måde kan du hele tiden holde styr på, hvor langt du er i forløbet.