sundhed-udregn-2

Følg din fedtprocent

Din badevægt fortæller ikke altid den fulde historie! En tynd person kan have en usund mængde fedt siddende under sin hud. På samme måde kan en muskuløs atlet med en lav fedtprocent have en langt højere vægt end den traditionelle højde/vægt graf har dømt til at være sund.

Her er nogle gode måder at beregne din fedtprocent på.

Omkredsen af din talje

For kvinder er det idéelle taljemål 90 cm eller mindre. For mænd er det mindre end 100cm.

Ifølge flere større organisationer er denne måde at beregne din fedtprocent rimelig præcis. De fleste personlige trænere bruger taljemål for klienter, som er overvægtige, men ikke fede.

Du tager dit taljemål ved at placere målebåndet lige over dine hofteben. Det bør sidde tæt, men ikke alt for stramt. Tag målet efter en udånding for.

Hvis du er seriøs omkring din træning og om din fedtprocent, kan du se denne video.

Bioelektrisk impedans

Det lyder super fancy, og det er det faktisk også. Bioelektrisk impendans er en maskine, der sender elektricitet gennem din krop og tilbage til maskinen (bare rolig, du mærker ingenting). Derfra beregner maskinen hvor høj din fedtprocent er i forhold til hvor meget fedtfrit væv du har.

Hvis du får din fedtprocent målt på denne måde – af en professionel – vil den være ret præcis. Problemet er, at hvis du har en elektrisk vægt derhjemme, har den muligvis også denne teknologi indbygget. Her vil den muligvis være meget upræcis.

Hvis du er i gang med at tabe dig og du har en badevægt med biolektrisk impendans, bør du se en tendens til at fedtprocenten også går nedad. Det fungerer lidt ligesom din almindelige kilo vægt. Hvis du stiller dig på vægten under de samme forhold hver dag, eksempelvis som de sidste før du går i seng, eller som det første når du står op, vil du få de mest præcis resultater.

Hvis du vil have en præcis beregning af din fedtprocent, er du altså enten nød til at have målebåndet frem, eller gå til en professionel for at få det målt. Heldigvis er der også andre metoder der kan give dig et hint om hvor sund du er. Læs for eksempel vores artikel omkring BMI(Body Mass Index)