Hvordan bliver man en bedre sælger?

Dette er en guide, som skal hjælpe dig med at blive en bedre sælger. Guiden indeholder både færdigheder og teknikker, som kan hjælpe dig med at sælge. Denne guide vil være brugbar, uanset om du lige er begyndt at sælge, eller hvis du er en garvet ræv indenfor salg.

For mange kunder er salgspersonen hele virksomheden. Det er jo den person, som repræsenterer hele den organisation, der findes i baggrunden. Det er derfor du måske har fået at vide, at du er virksomhedens billede udadtil, når du var kassemedarbejder i Brugsen i dine teenage-år.

Det kan du bruge salgsfærdigheder til

Uanset om du er ansat som sælger, er iværksætter eller bare vil være bedre med damerne, så kan du bruge salgsfærdigheder til noget.

Der findes ikke én succesfuld virksomhed, som ikke har haft brug for at kunne sælge. Faktisk, så er nogle af de allermest succesfulde virksomheder startet med dør-til-dør salg eller telefonsalg. Uanset hvad, så er der brug for salg i en virksomhed.

Det skal du bruge for at sælge

Du bør have en gentagelig salgsproces, som du følger ved hvert eneste salg. Mange telemarketingbureauer giver dig deres eget manuskript, som de anbefaler du følger. Denne salgsproces bør indeholde følgende ting:

Introduktion

Ved telefonsalg siger du hvem du er, hvor du ringer fra og om du har fået fat på den rigtige person. Tip: Spørg vedkommende du har fået fat på: “Jeg håber ikke jeg har ringet på et dårligt tidspunkt”(eller lignende). Selv hvis du har, vil de som regel sige “… men hvorfor ringer du?”(eller lignende). Dette eksempel er hvis du ikke i forvejen har en aftale med personen i den anden ende. Der vil altid være en introduktion, og det handler i det hele taget om at få en god samtale op at køre.

Kvalificering

Du bør ikke bruge din dyrebare tid på en person, som ikke er kvalificeret til at bruge/købe det produkt, du sælger. Når du kvalificerer en anden person, leder du efter information. Har de penge nok? Tid nok? Har de brug for dit produkt? Der er mange måder at finde frem til denne information på. Find først ud af, hvad personen skal kvalificeres på.

Demonstrer din værdi

Når du ved personen er kvalificeret, så kan du demonstrere din værdi. Hvordan kan dit produkt/service hjælpe personen i den anden ende? Det er her din egentlige salgstale kommer. Du bør ikke give din pitch før du ved at personen er kvalificeret. Hvis personen ikke er kvalificeret, så er det ligemeget om du har verdens bedste produkt. De har enten ikke brug for det, ikke pengene til det, eller noget tredje.

Afslutning

Når du har en kvalificeret person, som ser værdien i dit produkt, er det tid til at lukke salget. Der er mange forskellige måder at lukke et salg på. Når du er ved at lukke et salg, bør du have en selvsikker stemme og ikke tvivle på dig selv. Det kan høres i din stemme. Her er et par eksempler:
– “Skal vi sende bladet hjem til dig, så?”
– “Tror du at du vil få gavn af dette produkt/løsning?”
– “Vil du betale med kort eller kontant?”

Håndtering af indvendinger

Sandsynligvis har personen du snakker med nogle indvendinger. De skal måske lige vende det med konen, tænke over det, osv. osv. Der er mange forskellige undskyldninger, men du skal egentlig bare se dem som ekstra spørgsmål. Personen ser endnu ikke den samme værdi, som du ser. Hvis personen virkelig kan bruge produktet, så er det dit job, at få ham/hende til at se det. HUSK altid at respektere hvad personen siger. Start med at anerkende deres indvending. Her er et eksempel:
– Indvending: “Det koster for meget”
– Svar: “Jeg forstår, at du synes at prisen er for høj. Nogle af vores bedste klienter havde det på samme måde. Da de så hvordan XYZ sparede alle deres medarbejdere 4 arbejdstimer om ugen så de, at XYZ var en kæmpe fordel i det lange løb.”

Lever produktet. Når du har lukket salget, er det tid til at levere dit produkt/service. Husk ikke at love guld og grønne skove mens du sælger – medmindre det rent faktisk er dit produkt. Du bør altid være ærlig.

3 tips der vil hjælpe enhver sælger

Vær selvsikker. Selvsikkerhed betyder alt, når du sælger. Hvis du ikke er sikker på dit produkt, hvordan skal andre så ville købe det af dig?

Lyt til den potentielle kunde. Salgsprocessen handler om at lære så meget du kan om den potentielle kunde. Hvis du finder ud af, at der er så travlt derhjemme, at der sjældent er tid til at gøre rent, kan du bruge denne information til at sælge din selvkørende støvsuger senere.

Tal med dit ansigt. Når du sælger, specielt over telefonen, så SMIL. Hele tiden. Det lyder måske dumt, fordi du ikke kan se kunden, men det kan høres på din stemme. Du sælger langt mere, når du smiler.

Anbefalt

Den travle juletid er for alvor over os, og det er lig med kulde, gaver og slik og guf én masse. For langt de fleste af os…

At gå et nyt studie i møde er en spændende tid. En ny uddannelse er lig med en masse ny læring, nye kammerater og ikke mindst nyt…

I dag er det gået hen og blevet mere populært end nogensinde at tjene penge på nettet – og mulighederne er stort set uendelige.