4 tips til din eksamen

Her er nogle eksamenstips der virker, uanset om du har forberedt dig i flere måneder til din eksamen, eller hvis du er ude i sidste minut.

Her er vores bedste råd til din eksamensforberedelse. Vi vil gennemgå følgende punkter:

  • Dagen før din eksamen
  • På eksamensdagen
  • Til selve din eksamen
  • Eksamensforberedelse på længere sigt

Dagen før din eksamen

Forberedelse er dit vigtigste redskab. Selv hvis du ikke har forberedt dig ordentligt i dagene op til din eksamen, kan du føle dig sikker, ved at vide præcis hvad du vil gøre på dagen.

  • Vær sikker på du kender lokalet, du skal eksamineres i.
  • Dobbelttjek tidspunktet.
  • Lav en madpakke.
  • Sæt dit vækkeur.

Dette er selvfølgelig ikke det eneste du kan gøre, men du forstår hvad vi mener. Jo flere ting du er sikker på, jo mere sikker vil du også være til din eksamen, fordi du ved præcis, hvad du skal gøre.

Hvis du skal til en mundlig eksamen, så sørg for at din præsentation er spot on. Øv den mindst 5 gange, så du ved præcis hvad du skal sige. Jo mere du øver, jo mere sikker bliver du. Hvis du lyder sikker i det du siger, vil det også blive opfattet som rigtigt af din lærer og censor.

På eksamensdagen

Stå tidligt op og spis en god morgenmad. Prøv at gå igennem din normale morgenrutine. Det vil hjælpe dig, hvis du har nerver på, og det vil måske få din mave til at falde til ro lettere.

Tag hjemmefra i god tid. Det sidste du har brug for er at blive forsinket til din eksamen. Tag højde for vejret, trafik og forsinkelser.

Hvis du er meget nervøs, så lav nogle åndedrætsøvelser før du går ind til din eksamen. Lad ikke nervøsiteten vinde. Tal positivt til dig selv, det er dig, der har kontrollen. Så snart du kommer ind til din eksamen, vil nerverne falde til ro.

Til din selve eksamen

Tag dig god tid til at læse spørgsmålene. Ofte læser vi mennesker ikke spørgsmålene ordentlig, og svarer derfor upræcist.

Hold dig selv fokuseret på din eksamen. Lad være med at kigge rundt på dine klassekammerater eller andre studerende. Den hovedsagelige grund til du er til eksamen er for at tage din eksamen. Ikke for at kigge på hvor godt det går for de andre.

Hvis du har tid til overs, så lad være med at gå tidligt. Gennemgå din opgave igen. Du har med garanti overset noget eller lavet en tastefejl. Du vil ofte kunne forbedre eller sikre din karakter yderligere, ved at eliminere dine fejl eller omskrive dine svar.

Eksamensforberedelse på længere sigt

Hvis der er lang tid til din eksamen, er der mange ting du kan gøre for at forbedre det resultat, du vil opnå. Det handler ikke kun om at sidde ved computeren 8 timer om dagen. Det handler også om attitude, hvile og sunde vaner.

  • Få god nattesøvn. Jo længere du er vågen i streg, jo dårligere bliver din produktivitet. Undersøgelser har vist, at du faktisk vil være mere produktiv, hvis du sover 8 timer og arbejder 6 timer, end hvis du sover 6 timer og arbejder 8 timer.
  • Vær fysisk aktiv. Hvis du træner eller dyrker sport regelmæssigt, vil din hjerne bedre kunne fokusere. Tænk på daglig fysisk aktivitet som en investering i dine endelige karakterer.
  • Undgå usund mad. Selvom det er populært at sidde oppe hele natten med 4 Redbull og en kande kaffe, er det ikke den bedste løsning. På den korte bane, vil det måske virke og du kan få meget arbejde lavet. På længere sigt er det en dårlig idé, fordi du ikke længere kan fungere uden din koffein.

Anbefalt

Den travle juletid er for alvor over os, og det er lig med kulde, gaver og slik og guf én masse. For langt de fleste af os…

At gå et nyt studie i møde er en spændende tid. En ny uddannelse er lig med en masse ny læring, nye kammerater og ikke mindst nyt…

I dag er det gået hen og blevet mere populært end nogensinde at tjene penge på nettet – og mulighederne er stort set uendelige.